Riscuri acoperite de polita de asigurare CARGO

Asigurarea Cargo acopera riscurile de pierdere sau avarie a bunurilor in timpul transportului maritim, terestru aerian sau combinat intern si extern.

a)  Pierderea sau deteriorarea bunurilor cauzatã de:
   * incendiu sau explozie;
   * esuarea, scufundarea sau rãsturnarea ambarcatiunii sau a navei;
   * rãsturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
   * coliziunea sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu un obiect exterior, altul decât apa;
   * descãrcarea mãrfii într-un port de refugiu;
   * cutremur de pamânt, eruptie vulcanicã sau trasnet;
   * sacrificiu în avaria generalã (comunã);
   * luarea mãrfii de valuri;
   * intrarea apei de mare, râu sau lac în mijlocul de transport, container sau locul de depozitare;
b) Dauna totalã a unui colet pierdut peste bord sau cãzut în timpul încãrcãrii sau descãrcãrii, pe si de pe mijlocul de transport.
c) Cheltuielile si contributiile la avaria generalã (comunã).
d) Cheltuielile de salvare, platite de asigurat pentru/în legaturã cu înlãturarea unei pierderi cauzate de orice eveniment.
e) Cheltuielile de transport
f) Cheltuielile vamale

Se asigura pentru riscurile ce apar pe timpul transportului bunurile aflate in circuitul civil, daca cel putin una dintre localitatile de expeditie, respectiv destinatie, se afla pe teritoriul Romaniei.

Asigurarea se poate inchia in una din variantele "A", "B" sau "C", potrivit conditiilor Institute of London Underwriters.

Conditia "C" acopera urmatoarele riscuri (mai putin excluderile mentionate expres in polita):
- incendiu sau explozie
- esuarea, rasturnarea sau scufundarea navei/ambarcatiunii
- rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru
- coliziunea sau contactul navei sau mijlocului de transport cu orice obiect extern, altul decat apa
- descarcarea marfii intr-un port de refugiu
- sacrificiul in avaria generala

Conditia "B" mai acopera fata de conditia "C" si urmatoarele riscuri:
- cutremur, eruptie vulcanica si trasnet
- luarea marfii de valuri
- intrarea apei de mare, lac sau rau in ambarcatiune, mijloc de transport sau loc de depozitare
- dauna totala a oricarui colet cazut peste bord sau scapat in timpul incarcarii sau descarcarii ambarcatiunii sau mijlocului de transport

Conditia "A" este cea mai cuprinzatoare si acopera toate riscurile de avarie sau pierdere a bunurilor cu exceptia excluderilor expres mentionate in polita.

Riscuri excluse

Excluderile urmatoate se refera la toate conditiile de acoperire ("A", "B" si "C"):

- pagube produse prin comportamentul necorespunzator intentionat al asiguratului;
- scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, sau uzura normala a marfii asigurate;
- ambalarea necorespunzatoare, incarcarea, stivuirea si legarea sau amararea necorespunzatoare a marfii pe mijlocul de transport (inclusiv intr-un container), daca aceaste operatiuni sunt efectuate de asigurat sau daca acesta are cunostiinta despre acestea;
- viciul propriu sau natura marfii asigurate;
- intarzierea livrarii;
- insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei;
- utilizarea armelor nucleare sau contaminarea radioactiva;
- starea de nenavigabilitate a navei sau a ambarcatiunii sau nepotrivirea mijlocului de transport, daca aceasta era cunoscuta de asigurat;
- razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism etc.
- mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;

Prima de asigurare

Polita cargo poate fi incheiata ca o polita individuala, adica pentru un singur transport, acoperirea riscurilor fiind delimitata in timp si spatiu conform contractului, sau poate fi incheiata tip abonament, pe o anumita perioada de timp, de obicei 12 luni, acoperind riscurile tuturor transporturilor efectuate in perioada de asigurare conform conditiilor contractuale.

Prima poate fi mai mare in cazul transporturilor care presupun mai multe mijloace de transport deoarece marfa poate suferi deteriorari in timpul descarcarii si reincarcarii.

In cazul transportului pe apa, prima se poate micsora daca marfa va fi depozitata in cala navei si poate fi mai mare daca este depozitata pe punte.

Acoperirea riscului de furt se incheie de obicei la solicitarea asiguratului si se plateste o prima suplimentara. Majoritatea societatilor de asigurare considera fransiza obligatorie pentru acoperirea riscului de furt.