Obiectul asigurarii


In timp ce asigurarea de tip RCA este o asigurare destinata tertului pagubit, asigurarea de tip CASCO este incheiata in interesul persoanei asigurate. 

 

CASCO este o asigurare facultativă în baza căreia societatea de asigurare achită despăgubiri pentru avariile accidentale (parţiale sau totale) şi/ sau furtul (parţial sau total) suferite de vehiculul asigurat şi înscris în poliţa de asigurare.

 

Această asigurare este facultativă, ceea ce înseamnă că decizia de încheiere a unui contract de asigurare CASCO este la latitudinea proprietarului de vehicul, nefiind obligatorie prin lege. Potrivit OG nr.51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile de leasing au obligaţia asigurării vehiculelor. Prima de asigurare o achită utilizatorul, dar asiguratul este societatea de leasing.

 

In cazul autoturismelor, de regula se asigura masini cu varsta intre 0 si 8 ani, in conditii speciale la unii asiguratori, intre 0 si 12 ani, precum si masini de epoca/ colectie.

Riscuri acoperite

Detinerea unui autoturism implica asumarea unui set de riscuri. Autoturismul este de obicei o investitie de o valoare considerabila pe care nu ne permitem sa o inlocuim fara sa simtim o lipsa in buget. Nu doar autoturismul in sine ci si intretinerea acestuia precum si reparatiile facute in cazul producerii unor daune, sunt de natura sa ne afecteze bugetul in mod serios.

Accidentele posibile pot aduce pe posesorul masinii in situatia de a nu o mai folosi, deoarece costurile de reparatii se pot ridica la sume foarte mari in functie de incidentul in care a fost implicat. 

 

Astfel pentru a se evita costurile mari la care repararea  automobilului se poate ridica, asigurarea auto reprezinta solutia salvatoare pentru soferi. 

 

CASCO acopera daunele produse in cazul urmatoarelor evenimente: 
- avarierea automobilului propriu sau al altui automobil 
- distrugerea anumitor bunuri 
- accidentarea soferului sau a persoanelor care se afla in automobile 
- accidentarea unui pieton 
- pagube produse din loviri, ciocniri, zgariere, rasturnare, caderea unor corpuri pe autoturism
- pagube cauzate de furtuna, inundatii, cutremur, grindina, ploaie torentiala, alunecare de teren, avalansa, carbonizare, explozie, afumare
- furtul autovehicolului, a unor parti componente sau a pagubelor provocate in urma tentativei de furt
- pagubele cauzate ca urmare a masurilor luate pentru salvarea lui
- pagubele produse asupra partilor componente sau pieselor autovehiculului in timp ce acestea se aflau demontate in vederea efectuarii reparatiei sau intretinerii
- cheltuielile de transport al autovehiculului avariat la atelierul de reparatii, acest atelier trebuie sa fie cel mai apropiat de locul in care s-a produs evenimentul asigurat
- vandalism 
- pierderea cheilor 

 

Excluderi

 

Nu se acorda despagubiri pentru:

1. pagubele cauzate autovehiculului de intretinerea necorespunzatoare sau de o utilizare improprie destinatiei acestuia, cele cauzate prin intrebuintare, functionare, uzare ori ca urmare a defectelor de fabricatie ale materialului sau pieselor (inclusiv amplasarea gresita), influentei temperaturii asupra motorului autovehiculului (de exemplu ca urmare a inghetarii apei din instalatia de racire), precum si cele produse motorului, cutiei de viteze sau diferentialului ca urmate a lipsei sau insuficientei ungerii ori supraincalzirii;

 

2. pagubele produse anvelopelor ori camerelor prin taiere, intepare, explozie, cu exceptia cazurilor cand aceste pagube au rezultat ca urmare a producerii unor riscuri asigurate insusi autovehiculului;

 

3. pagubele produse dotarilor suplimentare montate la autovehicul, daca nu au fost declarate de Asigurat in cererea-chestionar si valoarea acestora nu a fost inclusa in suma asigurata a autovehiculului;

 

4. pagubele de orice fel produse autovehiculului ca urmare a patrunderii cu acesta in locuri inundate;

 

5. pagubele indirecte (de exemplu: reducerea valori autovehiculului dupa reparatie, pierderi cauzate de lipsa folosintei autovehiculului, etc.);

 

6. pagubele produse acelor parti componente ale autovehiculului ce erau avariate la incheierea asigurarii si sunt mentionate in raportul de inspectie al acestuia, care nu au fost remediate de Asigurat si constatate de Asigurator pana la data producerii riscului asigurat;

 

7. inlocuirea anumitor piese avariate ale caroseriei autovehiculului asigurat, aflat in perioada de garantie,pentru remedierea carora, desi reparatia este tehnic posibila si nu afecteaza siguranta circulatiei,unitatea reparatoare impune inlocuirea piesei in scopul mentinerii garantiei;

 

8. pagubele produse oricarui subansamblu sau parti componente ale autovehiculului prin nerespectarea normelor privind incarcarea amararea marfii pe timpul transportului;

 

9. pagubele produse autovehiculului in timpul sau ca urmare a transportarii, tractarii, remorcarea acestuia;

 

10. cheltuielile facute pentru remedierea unor reparatii nereusite, precum si cele pentru transformarea sau imbunatatirea autovehiculului in comparatie cu starea lui anterioara producerii riscului asigurat;

 

11. cazul in care Asiguratul nu a instiintat in scris Asiguratorul, in termenul prevazut in contractul de asigurare si a procedat la repararea autovehiculului fara acordul Asiguratorului, inainte ca reprezentantul acestuia sa efectueze constatarea pagubei;

 

12. pagubele produse autovehiculului de:
- razboi (declarat sau nu), invazie sau actiunea unui dusman extern, razboi civil, revolutie, rebeluine, insurectie, dictatura militara, conspiratie, greve, tulburari civile, terorism;
 - explozie atomica, radiatii sau infestari radioactive ca urmare a folosirii energiei atomice sau materialelor fisionabile;
 - poluare sau contaminare de orice natura si din orice cauza;
  

13. pagubele produse autovehiculului, in cazurile in care:

- accidentul a fost produs cu intentie;
- accidentul a fost produs in timpul conducerii autovehiculului sub influenta bauturilor alcoolice, precum si in timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozitiile legale privind circulatia pe drumurile publice ca infractiuni, chiar daca aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri, sau in timpul comiterii altor infractiuni;
- accidentul a fost produs in timpul cat autorul infractiunii incearca sa se sustraga de la urmarire;
- autovehiculul nu avea certificat de inmatriculare valabil sau o autorizatie de circulatie valabila;
- in momentul accidentului, autovehiculul era condus sau actionat de o persoana fara permis de conducere valabil pentru categoria respectiva de autovehicule, ori dupa ce permisul de conducere I-a fost retras, anulat sau retinut in vederea anularii, ori ca urmare a suspendarii dreptului de a conduce.

 

Prevederile de la ultimele doua alineate nu se aplica daca autovehiculul asigurat era furat.
  

14. furtul sau tentativa de furt, daca la politie nu s-a inregistrat o reclamatie in acest sens, precum si in cazul in care la comiterea furtului sau a tentativei de furt au luat parte persoane din familia Asiguratorului-persoana fizica, ori in cazul Asiguratului-persoana juridica, prepusii acesteia;

 

15. cazurile in care persoana cuprinsa in asigurare a favorizat producerea riscurilor asigurate sau a diminuat posibilitatea de reducere a urmarilor acestora.



Cum se stabileste suma asigurata?

 

Autovehiculele se asigura la valoarea reala a acestora la data incheierii sau reinnoirii asigurarii. Valoarea reala a autovehiculului reprezinta valoarea de comercializare din nou la data asigurarii (conform facturilor, cataloagelor sau listelor de preturi), mai putin uzura, stabilita in raport cu vechimea acestuia.

Cum se incheie o asigurare Casco?

 

Polita de asigurare se incheie dupa inspectia de risc a autovehiculului, efectuata de catre reprezentantul asiguratorului si in baza declaratiilor asiguratului din cererea-chestionar. Aceasta, impreuna cu raportul de inspectie al autovehiculului, clauzele, anexele la polita si declaratii facute in scris de catre asigurat cu privire la starea autovehiculului, fac parte integranta din polita.

 

La incheierea politei de asigurare, solicitantul trebuie sa prezinte actele originale ale autovehiculului: certificatul de inmatriculare si cartea de identitate, in cazul autovehiculelor noi, achizitionate direct de la producatorii sau dealerii din Romania, polita se poate incheia si in baza facturii de cumparare si a autorizatiei provizorii de circulatie.

 

Asigurarea se considera incheiata prin emiterea de catre Asigurator a politei de asigurare si plata primei de asigurare, respectiv a primei rate de prima, de catre Asigurat.